Mentoruddannelse

COM:PAS mentoruddannelse er både en uddannelse i dybden og en uddannelse i bredden. Uddannelsen svarer til 60 ECTS-point og gennemføres over ca 15 måneder. Nogle af modulerne tilbydes i samarbejde med Proffesionshøjskolen Metropol.

Uddannelsen er længere end de fleste andre mentoruddannelser. Baggrunden herfor er, at COM:PAS vil levere god kvalitet. Vi er overbeviste om, at kvalitet i mentorens arbejde styrker og bringer den samlede indsats for udsatte borgere fremad mod målene.

Kvalitet for os er bl.a., at mentoren har en klar viden om, færdigheder i og kompetencer til at påtage sig mentorfunktionen og mentorrollen.

Med mentorfunktionen forstår vi, at mentoren kan anvende redskaber til at skabe tryghed og tillid mellem sig og sin borger. I denne atmosfære støttes borgeren i sin udvikling af ressourcer og muligheder i forhold til sit nære netværk og i forhold til sin samfundsmæssige position fx i uddannelse og arbejde.

Med mentorrollen forstår vi, at mentoren er sig bevidst om sin egen rolle som mentor. Rollen indebærer forståelse for og viden om borgerens udfordringer, ressourcer og muligheder. Forståelse af og viden om, at borgeren er centrum for indsatsen, at mentorstøtten er en del af borgerens muligheder, at beslutninger træffes af borgeren og ofte i samarbejde med sit netværk og samarbejdspartnere i det offentlige (fx sagsbehandler).  

Mentorrollen har væsentlige etiske dimensioner, som først og fremmest handler om at sikre en personlig og professionel relation mellem borger og mentor, hvor mentor viser respekt, anerkendelse og indlevelse. 

Mentorredskaberne består bl.a. af følgende:

  • Professionelt relationsarbejde
  • Samtalemetoder
  • Konflikthåndteringsmetoder
  • Borgerens netværk
  • Borgerens fysiske, psykiske og sociale udfordringer, herunder typiske målgrupper
  • Særlige udfordringer, ressourcer og muligheder for borgere, hvor integrationen i det danske samfund ikke fungerer 
  • Det professionelle samarbejde, herunder opgave- og rollefordeling mellem mentoren og andre fagpersoner
  • Lovgivning og øvrige rammer for mentorens arbejde
  • Mentorens funktion i integrations- og beskæftigelsesindsatsen (herunder uddannelse)
  • Mentorens funktion som støttekontakt-person, hjemmevejleder mv. i støtten til mennesker med sociale, psykiske udfordringer samt mennesker med handicap.
  • Mentorens funktion i forhold til sundhedsfremme
  • Mentorens funktion som støtte til udstte børn, unge og deres familier.

 

Mentor-uddannelse

Uddannelsen består af 6 moduler:

1) Mentor indenfor beskæftigelsesområdet

2) Interkulturelle perspektiver i beskæftigelses-indsatsen

3) Unge, herunder kriminalitetstruede unge

4) Rehabilitering

5) Børn og familie

6) Afsluttende opgave